Nejkrásnějším dílem Božím je svět, všeliké neviditelné Božské věcí viditelné ukazující. Nejkrásnější je ale naše duše, jíž je dáno, myšlením zobrazovat ve svém nitru svět i věci veškery. Nejkrásnější je řeč, jejíž pomocí vmalováváme všeliké obrazy své duše v duši druhého. Nejkrásnější je písmo, jímž zachycujeme a natrvalo upevňujeme řeč, samu o sobě prchavou a pomíjející, a jímž jako bychom ji zadržovali, aby trvala. Nejkrásnější jsou knihy, písmem ladně sestavené, jimiž zpodobenou moudrost posíláme lidem, místně či časově vzdáleným, ba dokonce i pozdnímu potomstvu. Nejkrásnějším darem Božím je vynález tiskových liter, jimž se knihy nesmírně rychle rozmnožují. Sazeč, maje před sebou kasu, naplněnou kovovými literkami, uloženými v přihrádkách, dívá se do rukopisu, postaveného na vidlici tak, aby pohodlně viděl, v levé ruce sázítko, pravou rukou vybírá (z přihrádek) literky a skládá je do sázítka v slova: když naplní sloupec, přenáší je na desku. Jakmile pak je naplněn počet sloupců pro jednu stranu archu, rozdělí je příložkami, ováže je a stáhne železnými rámy, aby se nerozpadly; a tím se podle svého mínění sví povinnosti zhostil. A tak tito všichni pracujíce vzájemně vykonávající jakoby hračkou podivuhodné dílo, lidem kdysi nepochopitelné, jen když mají všichni to, čeho je přitom potření, jednak odborné znalosti zbystřené praxí, jednak vytrvalou pozornost a píli. Znalosti: poněvadž třebaže je tiskařství řemeslem, je nejsubtilnějším uměním, skládajícím se z přečetných maličkostí, na něž nutno dávat dobrý pozor. Pozornost a píli: poněvadž zde, kde se stýká tolik maličkostí, velmi snadno se něco přihodí, co by dílo rušilo, kdyby se nebdělo. Tolik ve všeobecnosti o tom, jak se tisknou knihy vůbec. Jestliže by se naskytla otázka, jak vznikají knihy dobré, bude třeba říci, že je žádoucí za prvé rozumně sepsaný rukopis, hodný světla a nikoli tmy; na druhém místě elegantní typy; na třetím čistý papír; na čtvrtém pak pozorná práce, aby vše až do poslední čárky bylo zřetelné, rozlišené a správné.