Čeho jsem si zvlášť všímal při prohlížení knih, je typografické jejich zhotovení, technické provedení knihtiskařem, které po mém soudu je základem dobré knižní úpravy. A tu nelze upřít, že řemeslná stránka je dosud stránkou slabou většiny našich knih. Často až překvapí rozpor mezi péčí, kterou věnoval umělec výzdobě knihy, a ledabylostí, s jakou ji tiskárna zhotovila. Bývá to podivná harmonie: výzdoba umělecká a sazba i tisk jako denních novin. Nejsou to malé závody, jichž výrobkům lze vytknouti tuto řemeslnou chybu, i přední veliké tiskárny zhotovují takto >>krásné<< knihy. Stačí prohlédnouti si podrobněji reprodukce v tomto díle, abychom se přesvědčili, že to tvrzení není přehnané. Přece však lze pozorovati potěšitelný obrat k lepšímu: některé české knihtiskárny se chlubí už správně vysazenými a dobře vytištěnými knihami. Sice dosud jest málo impressí, které takto jeví úctu a vážnost k svému černému umění, obracejíce knihtisk k jeho staré lásce, knize, a věnujíce její vkusné úpravě čas, píči a píli; na prstech jedné ruky by je spočetl. Nepochybuji však, že jich přibude, vždyť ničím nemůže se knihtiskárna lépe doporučiti než svojí firmou na dokonale, krásně upravené knize, která je rozkoší oku a potěšením duši, a ještě po letech a desetiletích, kdy dávno upadnou v zapomnění drobné akcidence, zůstane v knihovnách jako svědek odborné vyspělosti knihtiskárny, schopnosti jejích pracovníků a prozíravosti i vkusu principála nebo řiditele závodu.